Teimme maaliskuun puolivälissä haastatteluvierailun Tiitu Leppäsen työhuoneelle, jonka yhteydessä on myös pieni myymälä. Yritys sijaitsee Salossa Annankatu 8:ssa. Tiitu valmistaa käsinpainettuja tekstiilejä ja kortteja itse suunnittelemistaan kuvista ja aiheista. Työt ovat seulalla painettuja uniikkitöitä. Tunnelma työhuoneella oli lämminhenkinen ja Tiitu itse persoonana hyvin helposti lähestyttävä.
Tiitu on itseoppinut alalle. Hän on aloittanut kartanpiirtäjänä Turussa 1970-luvun alussa, jolloin kartat vielä piirrettiin käsin ja väritettiin akvarellivärein. Tiitu kertoili elävästi yrityksensä perustamisesta. Hän piti kartanpiirtäjän työstään sapattivuoden ja lähti opiskelemaan Muurlan opistoon käsityölinjalle. Tuolloin syntyi kiinnostus nykyiseen työhön ja se johti opiskelukaverin kannustuksesta yrityksen perustamiseen vuonna 1989. Aluksi yritys toimi kotona, nykyään Salon keskustassa. Tuotteita hän myi erilaisissa tapahtumissa ja toreilla. Lisäksi hän teki asiakastöitä tilauksesta. Tiitu hankki lisää koulutusta mm. Jyväskylän kesäkansanopistosta ja HAKTOn iltakursseilla, mutta työhön oppiminen on tapahtunut kokeilujen kautta. Lisäksi hän toimii opettajana Salon kansalaisopistossa. Intohimo työhön on tullut kirjoista sekä positiivisesta asiakaspalautteesta. Hän karttaa messukäyntejä, jottei saisi alitajuisesti vaikutteita muiden malleista.

Tiitu ei pidä itseään ”oikeana” ompelijana ja teettääkin joitain ompelutöitä alihankintana. Työn laadun suhteen hän on tinkimätön, eikä päästä myyntiin maanantaikappaleita. Hän mainitsee myös erityistaitoinaan asiakaspalveluavoimuuden sekä sen, ettei koskaan istu myyntipöydän takana saaden näin paremmin kontaktin asiakkaisiin. Hän kuvailee toiminnan olevan ”pikkuleipätyötä”, henkinen kultakaivos, jonka tuotto riittää yrityksen pyörittämiseen.
Markkinointikanaviksi Tiitu mainitsi suoramarkkinoinnin, myyntitapahtumat ja Muurlan Suoramyynnin, jossa tuotteita on ollut myynnissä jo 20 vuoden ajan. Varsinaista nettikauppaa hänellä ei ole, koska erilaisia tuoteartikkeleita on paljon. Yrityksellä on kotisivut, jotka Tiitun oma poika on tehnyt tradenomiopintojensa lopputyönä. Tuotteiden kohderyhmää ovat keski-ikäiset naiset, isoäidit.

Tiitusta huokuu vankka ammattitaito ja ylpeys työstään. Hän ei ota työharjoittelijoita, koska haluaa itse allekirjoittaa omat työnsä. Hän kokee myös, ettei voi painaa omaa logoaan muilta ostettuihin printteihin.
Terveisiksi opiskelijoille ja tuleville yrityksen perustajille hän haluaa kehottaa hoitamaan alusta kaikki paperivelvoitteet, unohtamatta yrittäjäeläkkeen maksamisen tärkeyttä.
Hanne Hiisivirta ja Senia Falck
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti